Secure Logistics levert systemen voor beheer van identiteiten en toegang tot cruciale locaties in de logistiek. Nu de organisatie op weg is om een iSHARE-identiteitsprovider te worden, kunnen die duizenden digitale identiteiten op veel grotere schaal worden gebruikt. Algemeen directeur Cor Stolk van Secure Logistics: “Met papier komen we vandaag de dag niet meer zover.”

Per dag voert Secure Logistics meer dan 40.000 verificaties van identiteiten uit. Dat betreft chauffeurs die zich met een CargoCard melden op een terminal om een container op te halen, maar ook medewerkers die met een PortKey of Digital Safety Paspoort toegang krijgen tot locaties. “Onze identiteits- en toegangsmanagementsystemen staan inmiddels op 84 locaties, niet alleen in Rotterdam maar verspreid door heel Nederland, België en Duitsland. 

De verificatie vindt onder meer plaats via biometrie. Een chauffeur die een container komt ophalen, kan zich identificeren met de CargoCard en moet vervolgens zijn vinger in een vingerscanner leggen. Als het unieke aderpatroon in de vinger overeenkomt met die op zijn CargoCard, mag de chauffeur doorrijden. “In totaal hebben we 40.000 kaarten in omloop. Dat betreft CargoCards, PortKeys en Digital Safety Passports. We registreren op deze kaarten ongeveer honderd verschillende certificaten en trainingen waarmee we inzichtelijk maken dat de kaarthouder de vereiste veiligheidsopleidingen en -instructies heeft om toegang te mogen krijgen tot bijvoorbeeld petrochemische installaties.”

Identiteiten hergebruiken
iSHARE biedt de mogelijkheid om de 40.000 door Secure Logistics vastgelegde en geverifieerde identiteiten op veel grotere schaal in te zetten. Stolk noemt het voorbeeld van een chemiebedrijf dat chauffeurs van tankauto’s ontvangt. “Dat bedrijf kan iSHARE inzetten om op veilige en betrouwbare wijze de identiteit en kwalificaties van de chauffeur bij Secure Logistics te verifiëren zonder per se een vingerscanner te hoeven installeren. Daardoor kan het chemiebedrijf eenvoudig checken of die chauffeur de vereiste papieren heeft om de vulinstallatie te bedienen. Dat hoeft niet langer handmatig te worden gecontroleerd en gevalideerd”, zegt Stolk.

Verificatie van identiteiten kan dus ook zonder vingerscanners, beaamt Stolk. “Met biometrie realiseren we het allerhoogste betrouwbaarheidsniveau, maar dat is niet overal vereist. Aan onze kaarten is ook een unieke identificatiecode gekoppeld, die op veel locaties voldoende is. Door iSHARE te implementeren, kunnen we ook zonder biometrie met grote zekerheid vaststellen wie de chauffeur is en wat hij allemaal wel en niet mag doen. Op die manier vergroten we de toegevoegde waarde van onze oplossingen.”

Bewaakte parkeerplaatsen
Ook voor de kaarthouders biedt iSHARE voordelen. Zij kunnen straks met één digitale identiteit toegang krijgen tot meer systemen op veel meer dan de huidige locaties, maar bijvoorbeeld ook inloggen bij Portbase en Rijkswaterstaat. “Denk ook aan toegang tot bewaakte parkeerplaatsen. Vergelijk het met je bankpas. Wie een bankpas van de Rabobank heeft, kan ook terecht bij de geldautomaten van ABN Amro en ING.”

Als iSHARE-identiteitsprovider hoopt Stolk dat de bedrijven in Nederland snel aan de slag gaan met het afsprakenstelsel. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe groter de voordelen. “Met papier komen we vandaag de dag niet meer zo ver. De logistieke sector heeft een achterstand in digitalisering. Als we nu eerst het afsprakenstelsel gaan implementeren, staat niets ons in de weg om snel een inhaalslag te maken.”