Mondkapje verplicht bij Secure Logistics Maasvlakte Plaza Lees meer

Logistieke bedrijven zetten data steeds vaker in om efficiënter te werken, sneller informatie te delen met klanten en waar mogelijk CO2 te reduceren. Goed omgaan met je data zorgt dus voor toegevoegde waarde; voor jezelf, je klanten en de logistieke keten in zijn geheel.

Data goed inzetten biedt kansen en uitdagingen. Dat gaat echter niet vanzelf. Je moet nadenken over databeschikbaarheid (availability), welke inzichten levert het op (analytics) en hoe wissel je data uit (connectivity).

Identificatie, authenticatie en autorisatie
Op het gebied van connectivity, speelt Secure Logistics een belangrijke rol. Want voordat je data met elkaar deelt, moet je er zeker van zijn met wie je te maken hebt. Dit noemen we identificatie en authenticatie. Met onze XS-ID, als integraal onderdeel van de CargoCard,  is dat goed geregeld.

De volgende stap is dat je controle hebt over welk specifiek stukje informatie je met elkaar uitwisselt. Dat noem je autoriseren. Vanwege de samenhang tussen weten met wie je data deelt en wat je vervolgens met die persoon wilt delen, gebruiken bedrijven bij voorkeur dezelfde afspraken voor Identificatie, Authenticatie en Autorisatie (IAA). Zo voorkom je dat je telkens weer opnieuw voor elke data-uitwisseling afzonderlijk afspraken moet maken. Het afsprakenstelstel van iSHARE, ontwikkeld vanuit de Topsector Logistiek, is een generieke standaard die je hiervoor kunt gebruiken.

Vanuit het initiatief iSHARE hebben wij Poort8  leren kennen. Waar wij  gespecialiseerd zijn in Identificatie en Authenticatie, is Poort8 expert op het gebied van Autorisatie. Door deze combinatie kunnen wij bedrijven helpen om controle te krijgen over data-uitwisseling. De juiste inrichting op het gebied van connectivity, data availability en data analytics zorgt ervoor dat data wordt geïntegreerd in interne systemen en gebruikt kan worden om het logistieke proces te verbeteren.

Aan de slag
Veel organisaties willen starten met het gebruiken, benutten en delen van hun data en zijn op zoek naar hoe ze dat het beste kunnen doen. Dat begint met een goeie analyse van wat er allemaal al is in de organisatie en het beantwoorden van vragen als ‘Hoe beantwoord ik datavragen van mijn klanten’? ‘Hoe ga ik om met de opkomende dataplatforms’?

Herken je deze vragen en wil je een serieuze start maken? Via Poort8 kun je kosteloos een benchmark uit laten voeren (www.poort8.nl/benchmark). Je krijgt inzage in hoe jouw bedrijf ervoor staat ten opzichte van andere organisaties in de logistiek; op het gebied van databeschikbaarheid, data-analyse en data delen. Mail voor vragen of een afspraak naar benchmark@poort8.nl.

Voor vragen over de XS-ID van Secure Logistics, neem dan contact met ons op via info@secure-logistics.nl