In een sector waar elke minuut telt, gebruikt GCA sinds eind jaren negentig de CargoCard om chauffeurs sneller en slimmer toegang te geven tot terminals. Oftewel: minder wachten, meer doorrijden!
Als logistiek dienstverlener met een sterke focus op vloeibare bulktransporten weet GCA als geen ander hoe belangrijk snelheid en betrouwbaarheid zijn. Met dagelijks vele vrachtwagens op de weg in Europa zoekt het bedrijf voortdurend naar manieren om processen efficiënter te maken. “Tijdverlies aan de poort is zonde,” zegt Ludo Verkaart, Manager Wegtransport bij GCA Nederland. “Daarom zijn we blij met de CargoCard. Die versnelt het aanmeldproces en voorkomt onnodige wachttijd bij terminals. Je merkt het echt in de dagelijkse operatie.”
Europese expert in vloeistoflogistiek
GCA (Groupe Charles André) is een Frans familiebedrijf met een sterke Europese aanwezigheid. Met circa 9.000 medewerkers vervoert GCA dagelijks o.m. vloeibare chemicaliën en levensmiddelen via weg, spoor, water en shortsea. Wat GCA onderscheidt, is de volledige logistieke ontzorging: van douaneafhandeling en documentatie tot compliance en informatiemanagement. “Wij willen niet alleen vervoeren, maar echt een verlengstuk zijn van onze klant,” zegt Maarten den Brinker, Managing Director GCA Nederland. “Daarvoor zoeken we partners die meebewegen in digitalisering en efficiëntie. Secure Logistics is daar een goed voorbeeld van.”
Tijdwinst begint bij toegang
Binnen het wegtransport is snelheid essentieel. Door gebruik te maken van de CargoCard versnelt GCA het aanmeldproces van chauffeurs en vermindert het wachttijden bij terminals drastisch.
Het aanmelden gaat soepeler en sneller. Dat is echt een onverwacht voordeel gebleken. Het mooie is: je wordt eigenlijk gedwongen om het vooraf goed te regelen. Dat lijkt misschien extra werk, maar in de praktijk bespaart het juist veel tijd en fouten.
Door de combinatie met andere externe systemen ontstaat een naadloze digitale toegang voor chauffeurs. Processen sluiten op elkaar aan, wachtrijen worden voorkomen en de dagelijkse planning wordt betrouwbaarder.
“Als alles klopt, loopt het perfect. De CargoCard vermindert echt onze wachttijden.” zegt Verkaart. Tegelijkertijd benadrukt hij hoe belangrijk het is om samen de congestie aan te pakken: ‘‘Zorgen voor een goede logistieke doorstroming in de Rotterdamse haven blijft een gezamenlijke uitdaging. Door de huidige drukte en toenemende congestie is het essentieel dat alle betrokken partijen goed blijven samenwerken om wachttijden te beperken en de logistieke afhandeling soepel te laten verlopen.’”
Partners in vooruitgang
Wat GCA waardeert in de samenwerking met Secure Logistics, is de gedeelde focus op innovatie, veiligheid en werkbare oplossingen. Volgens GCA is dat essentieel in de huidige markt.
“Digitalisering is voor ons geen keuze, maar een voorwaarde. Secure Logistics begrijpt dat en helpt ons op een praktische manier vooruit. Geen ingewikkelde trajecten, maar gewoon: het werkt. Ze denken mee en leveren snelheid. Dat past bij hoe wij met klanten én partners willen werken,” zegt Den Brinker.
De CargoCard werkt uitstekend in Nederland. Als diezelfde standaard ook op andere Europese terminals zou gelden, levert dat ons nog meer snelheid, veiligheid en overzicht op.
“Veiligheid blijft voor ons het vertrekpunt, daarmee begint alles. We willen verder groeien als betrouwbare logistiek dienstverlener met een focus op veiligheid, deskundigheid en kwaliteit. Uniformiteit in toegangssystemen helpt ons ook daarbij,” sluit Den Brinker af.
