Van Doorn is een familiebedrijf in de Rotterdamse haven met ruim veertig jaar ervaring in containerreparatie en inspectie. Om het terrein nog slimmer en veiliger te organiseren, keek het groeiende bedrijf verder dan de bestaande digitale registratie met de CargoCard.
Er was behoefte aan een praktische oplossing voor het afmeldproces van chauffeurs op het terrein. Geen complex systeem dat maanden kost om te implementeren, maar een directe oplossing die werkt voor het eigen personeel en de chauffeurs. “Met deze stap hebben we zeker 80 procent van onze uitdagingen op het terrein getackeld,” aldus eigenaar Rob van Doorn.
Allround containerdienst met een persoonlijke aanpak
Van Doorn is al sinds 1980 een vertrouwd gezicht in de Rotterdamse haven. Waar het ooit begon met containerreparaties, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een allround speler op het gebied van containerdiensten, met alles in eigen beheer. Rob van Doorn, tweede generatie en inmiddels ruim twintig jaar aan het roer, ziet het bedrijf langzaam overgaan in handen van zijn zoon, de derde generatie. “We zijn misschien niet de grootste, maar we proberen altijd nét dat beetje extra service te geven. Klantgerichtheid staat bij ons centraal,” zegt Van Doorn.
Van uitdaging naar innovatie
Ruim tien jaar geleden zette Van Doorn al een stap richting digitalisering met de inzet van een automatische check-inbalie met CargoCard-ondersteuning voor bezoekersregistratie. Dat zorgde voor een flinke professionaliseringsslag, leverde tijdswinst op en verlichtte de druk op medewerkers, omdat handmatig registreren niet meer nodig was. “We kozen destijds bewust voor de CargoCard om het aanmeldproces sneller, eenvoudiger en veiliger te maken,” zegt Van Doorn.
Toch bleef er één knelpunt bestaan: het afmelden van chauffeurs aan de uitgaande zijde van het terrein. Daar was simpelweg geen infrastructuur, waardoor chauffeurs te voet terugliepen om zich af te melden, of zich helemaal niet afmeldden. Niet ideaal voor de veiligheid of het proces. “Dat voelde gewoon niet goed,” vertelt Van Doorn. “Mensen liepen terug over het terrein en dat wil je niet. Het moest veiliger, maar ook makkelijker.’'



Samen met Secure Logistics, SoftPak en de eigen IT-afdeling werd een innovatieve en draadloze oplossing ontwikkeld: een afmeldzuil op zonne-energie, uitgerust met 5G-verbinding en CargoCard-kaartlezer. Dankzij de slimme koppeling tussen deze onderdelen ontstond een sluitende bezoekersregistratie. “Nu gebruiken chauffeurs gewoon hun CargoCard bij het verlaten van het terrein. Geen omwegen meer. Alles loopt soepel, veilig en automatisch,” legt Van Doorn uit. “Het scheelt ons personeel ook weer een hoop extra werk.”
“Alles is naar tevredenheid verlopen en als er iets was, dan werd het snel opgelost. Ze zijn professioneel, laagdrempelig en prettig om mee te werken."
Betrouwbare samenwerking
Wat Van Doorn het meest waardeert in de samenwerking met Secure Logistics? De korte lijnen en het heldere contact. “Secure Logistics heeft het hele traject helder op papier gezet. Alles is naar tevredenheid verlopen en als er iets was, dan werd het snel opgelost. Ze zijn professioneel, laagdrempelig en prettig om mee te werken.” Voor Van Doorn zit de kracht van Secure Logistics niet alleen in de toegangsoplossingen zelf, maar vooral in de manier van samenwerken. “Wat Secure Logistics voor mij echt onderscheidt, is dat het een partner is die echt met je meedenkt. Als ik ze in drie woorden moet omschrijven: professionele houding, korte lijntjes en fijn contact,” zegt Van Doorn.
Van optimalisatie naar groei
Van Doorn blijft investeren in digitalisering om processen soepeler te laten verlopen en de dagelijkse praktijk op het terrein zo efficiënt mogelijk te maken. De samenwerking met Secure Logistics was daarin een mooie stap. “Met deze stap hebben we zeker 80 procent van onze uitdagingen op het terrein getackeld,” sluit Rob van Doorn af. “Het proces is zoveel sneller geworden. Chauffeurs hoeven niet meer langs de balie en er is minder handmatig werk. Voor boekingen is dat ideaal. Het proces is nu sneller, overzichtelijker en veiliger, en zo kunnen we stap voor stap verder blijven groeien.’
