De wijziging betreft 100% registratie en verificatie van PortKey gebruikers, zowel chauffeurs als bijrijders, en de introductie van gezichtsherkenning.
In september 2025 (de precieze datum volgt later) wijzigt ECT het toegangsbeleid op de ECT Delta terminal voor PortKey gebruikers. Deze wijziging is nodig om te blijven voldoen aan de verplichtingen van de ISPS-wetgeving (Havenbeveiligingswet).
Wat verandert er?
Vanaf september geldt 100% registratie en verificatie voor alle PortKey gebruikers, zowel chauffeurs als bijrijders, voordat toegang tot de terminal mogelijk is. De maatregel heeft vooral gevolgen voor gebruikers die carpoolen of gezamenlijk in een bedrijfsvoertuig de terminal oprijden.
In het geval dat meerdere PortKey gebruikers zich in één voertuig bij de terminal melden, registreert in de huidige situatie alleen de bestuurder zich bij aankomst met zijn of haar PortKey bij de slagboom. In de nieuwe situatie zullen voertuigen met meerdere inzittenden gebruik moeten maken van een speciale carpoollaan. De bestuurder registreert zich zoals gebruikelijk vanuit de auto met zijn of haar PortKey. Alle bijrijders dienen uit te stappen en kunnen met behulp van hun PortKey via een tourniquet de ECT Delta terminal betreden. Vervolgens kunnen zij op het terrein weer in het voertuig stappen.
Bij het verlaten van de terminal zal de bestuurder niet alleen zijn of haar eigen PortKey vanuit de auto moeten aanbieden, maar ook die van alle bijrijders. Dit is noodzakelijk om alle PortKeys uit te schrijven uit het systeem om bij een volgend bezoek weer toegang te kunnen krijgen.
Let op: gezichtsherkenning verplicht
In het tourniquet wordt gebruik gemaakt van gezichtsherkenning als biometrische verificatie. PortKey gebruikers moeten, voor het ingangsmoment van dit nieuwe beleid, gezichtsherkenning op hun PortKey laten zetten. Zonder een PortKey met gezichtsherkenning kan de ECT Delta terminal niet meer als bijrijder worden betreden en moet de gebruiker zich melden bij de balie. De fingervein-technologie blijft voorlopig actief voor bestuurders in de carpoollaan, maar zal na verloop van tijd ook daar worden uitgefaseerd. De introductie van gezichtsherkenning is noodzakelijk, omdat de Fingervein apparatuur niet meer verkrijgbaar is.
Heb je nog geen gezichtsherkenning op je PortKey? Laat dit dan zo snel mogelijk toevoegen bij ons Servicepunt Maasvlakte Plaza.
Vragen?
Voor vragen over het toegangsbeleid van de ECT Delta terminal kun je contact opnemen met security@ect.nl.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe weet ik welke biometrievormen (bijv. gezichtsherkenning) op mijn toegangspas staan?
Wil je zeker weten of gezichtsherkenning al geactiveerd is op je CargoCard, Digital Safety Passport of PortKey? Volg dan deze stappen:
- Log in op XS-ID Online met je persoonlijke XS-ID.
- Klik op je XS-ID en vervolgens op Gebruikersgegevens.
- Scroll naar het kopje XS-Keys en biometrie.
- Staat er bij Gezichtsherkenning een groen vinkje? Dan is alles goed ingesteld. Geen vinkje? Dan is gezichtsherkenning nog niet actief.
Ja, het gebruik van gezichtsherkenning is volledig veilig en privacyproof. Als je gezichtsherkenning laat toevoegen aan je CargoCard, gebeurt dat op een van de aangesloten activeerlocaties, waaronder het Secure Logistics Servicepunt Maasvlakte Plaza. Daar wordt een eenmalige foto gemaakt van je gezicht en deze wordt met behulp van geavanceerde encryptie versleuteld opgeslagen op de chip van jouw toegangspas. De foto wordt daarna direct uit de computer van de activeerlocatie verwijderd. Er blijft dus niets bewaard. Alleen jij hebt de code bij je, op je pas. De pas wordt uitsluitend gebruikt voor toegang en kan alleen worden uitgelezen door apparatuur van Secure Logistics.
Bovendien zorgen we ervoor dat jouw biometrische gegevens maximaal beschermd.
Volledige controle: Jouw biometrische gegevens worden alleen gebruikt op het moment dat jij je pas aanbiedt. Als gebruiker heb jij hier dus de volledige controle over.
Geen bewaarplek buiten de pas: De biometrische gegevens staan uitsluitend op jouw toegangspas, nergens anders. Deze worden dus ook niet opgeslagen bij een acceptatielocatie, bijvoorbeeld een terminal.
Na vernietiging veilig verwijderd: Zodra de toegangspas wordt vernietigd, worden ook de biometrische gegevens verwijderd en zijn deze niet meer toegankelijk.
Wat vaak ‘gezichtsherkenning’ wordt genoemd, is bij ons in feite gezichtsverificatie. Dat betekent dat jouw gezicht één-op-één wordt vergeleken met een biometrisch profiel dat versleuteld is opgeslagen op jouw toegangspas, zoals de CargoCard. Er is dus geen centrale database en daarmee ook geen grootschalige opslag van gezichten. De vergelijking gebeurt alleen op het moment dat jij zelf je pas aanbiedt.